Avui volem difondre el treball que ha realitzat la Xarxa per la Sobirania Energètica. Des de la XSE han treballat 18 propostes d’accions , que poden servir com a eina de guia i definició de les línies de treball dels municipis.
Avui volem difondre el treball que ha realitzat la Xarxa per la Sobirania Energètica. Des de la XSE han treballat 18 propostes d’accions , que poden servir com a eina de guia i definició de les línies de treball dels municipis. Per la redacció d’aquesta documentació s’ha compilat tant propostes i experiències pròpies de XSE com de moviments socials i entitats tals com l’Aliança contra la Pobresa energètica, Som Mobilitat o Som Energia.
Les propostes s’han treballat dins del marc de les següents temàtiques:
- Pobresa energètica
- Participació
- Ecofeminisme
- Generació
- Comercialització
- Propietat de dades
- Mobilitat
Des del Risell volem participar en la visibilització d’aquesta gran feina feta per la XSE.
Avui comentarem la proposta de “Serveis municipals/comarcals d’assessorament en drets energètics”
el 67% de les llars no sap si el seu subministrament d’electricitat es troba al mercat regulat o al lliure. En el cas del gas natural, aquesta dada arriba al 72,8%. En la mateixa línia, el 38,8% de les famílies no saben quina tarifa elèctrica tenen contractada. Pel que fa al bo social elèctric, els descomptes aplicats a llars en situació de vulnerabilitat, fins a un 35,5% de les famílies desconeixen aquesta eina i, de les que sí que la coneixen, el 32% no saben quins són requisits per poder-s’hi acollir
Aquestes dades són alarmants, com a persones usuàries d’un dret bàsic com és l’energètic no tenim el coneixement necessari per poder-lo adaptar a les nostres necessitats. Com a ciutadania necessitem un empoderament energètic urgent, només serà des del coneixement i empoderament que podrem lidiar amb un sector energètic complex i pervers com el que tenim.
Des de la XSE es proposa 3 accions per fer front a aquesta situació:
Posada en marxa d’un servei municipal/comarcal d’assessorament en drets energètics:
Des d’aquests punts d’assessorament es treballarà:
- Atenció urgent als talls de subministrament per raó d’impagament.
- Assessorament genèric sobre tarifes, descomptes, potència contractada i altres elements d’optimització i estalvi.
- Tramitació de canvis contractuals i descomptes associats amb les companyies.
- Realització de formacions i tallers al voltant dels drets energètics i l’eficiència a les llars
Convenis amb gremis i col·legis d’instal·lacions per fer certificats energètics
És una realitat que per realitzar certes modificacions contractuals, les empreses energètiques sol·liciten el certificat d’instal·lacions elèctriques, així com la cèdul·la d’habitabilitat. El cost d’aquests certificats sovint és inasumible per les famílies que es troben en una situació de vulnerabilitat energètica.
Per això es proposa la signatura de convenis amb gremis i col·legis corresponents a fi que aquests tràmits siguin assumits per l’Administració, mentre no siguin les companyies que ofereixin aquests serveis de manera gratuïta a les famílies en situació de vulnerabilitat.
Serveis comarcals d’assessorament energètic mòbils
Es valora necessari la millora de la difusió d’aquests punts d’assessorament en drets energètics, es proposa doncs, que per tal que arribi a totes les p persones interessades es puguin realitzar tallers i activitats de formació en equipaments públics i/o crear punts d’assessorament mòbils que puguin arribar al conjunt de municipis del territori.
Aquestes accions poden ser una realitat, només falta voluntat política!
Hi ha experiències reals ja en funcionament.
Més info a: https://xse.cat/proposta-municipalista-2019/