Resum de la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica.
Ha entrar en vigor la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, i cal analitzar-ne el seu contingut i mantenir-nos en alerta per identificar si s’executa tal i com es preveu.
Per tal de posar-nos en situació cal veure d’on venim: teníem algunes lleis que defensaven, per exemple, el dret de l’habitatge de totes les persones. I tot i així, ens trobem al 2015 amb una problemàtica residencial alarmant.
Sabent de quin punt partíem per part de les dues grans lleis que ens regulen, entrem a analitzar la situació actual d’emergència que estem vivint. El preàmbul de la Llei ens exposa:
- Catalunya és una de les comunitats autònomes de l’Estat espanyol més afectada per la crisi econòmica.
- Situació actual d’emergència habitacional.
- Catalunya és una de les comunitat autònomes amb major nombre d’execucions hipotecàries i de desnonaments.
- Les execucions hipotecàries i els desnonaments comporten, en molts casos, no només la pèrdua de l’habitatge habitual, sinó també l’adquisició d’un deute exorbitant amb les entitats financeres.
- Un 67% dels 16.008 dels desnonaments que es van produir el 2013 a Catalunya van estar relacionats amb l’impagament del lloguer.
- Des del 2008 l’electricitat ha pujat un 60% i l’aigua una mitjana del 66%.
- L’empitjorament d’aquesta situació d’emergència social i l’escassetat dels ajuts que reben les persones afectades contrasten amb els ingents beneficis obtinguts per entitats financeres i empreses de subministraments.
Com a conclusió ràpida: es pot observar que no s’han aplicat les lleis que exposen tant la Constitució com l’Estatut. Esperem, doncs, que aquesta nova llei sigui aplicada al peu de la lletra i asseguri i garanteixi l’habitatge i els subministres com a dret bàsic de les persones.
Què diu la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica
Mesures contra el sobreendeutament relacionat amb l’habitatge habitual
- Té com a objecte establir procediments extrajudicials per resoldre les situacions de sobreendeutament de les persones, especialment pel que fa als deutes de l’habitatge habitual.
Procediment extrajudicial per a la resolució de situacions de sobreendeutament
- Els i les consumidores que es trobin en situació de sobreendeutament derivada d’una relació de consum poden sol·licitar un procediment extrajudicial, a no ser que es trobin en un procediment judicial concursal.
- Aquests procediments extrajudicials són gestionats per comissions de sobreendeutament que actuen amb subjecció al procediment administratiu. Amb capacitat d’establir un pla de pagaments o un pla de reestructuració del deute.
- Aquest, és un procediment de mediació.
Procediment judicial per la resolució de situacions de sobreendeutament
- Si el procediment extrajudicial no arriba a un acord, el o la consumidora afectada pot sol·licitar l’obertura del procediment judicial simplificat. Que té com a objecte buscar les formules adequades per la satisfacció dels deutes derivats d’una relació de consum.
- El jutge, un cop estudiat el cas, ha de dictar una resolució que inclogui un pla de pagament de compliment obligat.
- -En cas que no es compleixi aquest pla de pagament, la part creditora pot sol·licitar que s’iniciï la liquidació d’actius per a afrontar els deutes, mai dels bens inembargables. El jutge pot acordar la cancel·lació dels imports no satisfets.
Mesures per a evitar els desnonaments que puguin produir una situació de manca d’habitatge
- Abans de realitzar-se el desnonament cal oferir als afectats un proposta de lloguer social.
- El demandant ha de ser:
- Persona jurídica gran tenidor d’habitatges
- Persona jurídica que hagi adquirit habitatges provinents d’execucions hipotecaries, compensacions de deute etc.
- Una vegada verificada la situació de risc d’exclusió residencial, si els afectats la rebutgen el demandant pot iniciar procediment judicial.
- L’oferta obligatòria de lloguer social s’ha de comunicar a l’Ajuntament on es troba situat l’habitatge en termini de 3 dies.
- Les persones en situació de risc d’exclusió residencial que no puguin pagar el lloguer de l’habitatge tenen dret a rebre ajuts.
- Les administracions públiques han de garantir el reallotjament adequat de les persones en situació de risc d’exclusió residencial que es trobin en procés de ser desnonades del seu habitatge.
- Les persones que s’acullin al lloguer social han d’inscriure’s al Registre de sol·licitants d’habitatge.
Mesures per evitar la pobresa energètica
- Les administracions públiques han de garantir el dret d’accés als subministraments bàsics a les persones en situació de risc d’exclusió residencial.
- Serveis socials serà coneixedor de la situació i així intervindrà per evitar els talls de subministraments
- Les administracions públiques han d’establir els acords amb les companyies d’aigua, de gas i electricitat per garantir que concedeixin ajuts a fons perdut.
- L’empresa subministradora abans de fer un tall ha de sol·licitar prèviament l’informe als serveis socials. Si compleix els requisits d’exclusió residencial, no se li tallarà el subministrament i se li oferirà ajuts a fons perdut.
- L’empresa subministradora ha d’informar dels drets relatius a la pobresa energètica establerts en aquesta llei.
Mesures per garantir la funció social de la propietat i augmentar el parc d’habitatge assequibles de lloguer
- L’Administració pot resoldre la cessió obligatòria d’habitatge en cas d’habitatges buits
Llindar màxim de despeses destinades a habitatge habitual i a subministraments bàsics
- El Govern ha de garantir que les despeses d’habitatge i els subministraments bàsics < 30% dels ingressos disponibles de la unitat familiar
- Terminis
Sol·licitud | Resposta | No resposta |
---|---|---|
Informe a Serveis Socials | 15 dies | Unitat familiar en risc d’exclusió residencial |
Concessió d’ajuts a l’Administració | 3 mesos | Sol·licitud desestimada |
Reallotjament (Administració) | 3 mesos | Sol·licitud estimada |
Comunicat d’habitatge amb bonificacions en el pagament d’impost d’habitatges buits (Generalitat) | 7 dies | Resposta obligada |
D’aquest resum, en podem concloure que és una llei ambiciosa i caldrà estar alerta en la seva aplicació. No ens podem permetre passar per alt les necessitats bàsiques de les persones un altre cop.
Clara Ramoneda